رزگاری کورد

Tuesday, August 02, 2005

رويا طلوعى / به داد مردم كردستان برسيد

موج خشونت‌ها در كردستان اوج مى‌گيرند و هر روز جوانان بيشترى از سوى نيروهاى انتظامى و امنيتى كشته مى‌شوند. علت فشار و سركوبى است كه طى ده‌ها سال بر مردم كرد روا داشته مى‌شود. خانم رويا طلوعى مى‌گويد: ”من بعنوان يك زن كرد و همچنين به عنوان يكى از مدافعان حقوق بشر در كردستان از همه‌ى مدافعان حقوق بشر در جهان درخواست مى‌كنم كه بيايند و به اين مسائل كردستان رسيدگى كنند. جوانان بسيارى از ما كشته شده و متأسفانه دارند فضا را خشن‌تر هم مى‌كنند.” خانم دكتر رويا طلوعى، از فعالان حقوق بشر كردستان در گفتگويى با صداى آلمان.
گفتگو: داود خدابخش
دويچه‌وله: خانم طلوعى، تحصن فعالان سياسى و فرهنگى در سنندج در برابر استاندارى كردستان به كمجا انجاميد؟
رويا طلوعى: تحصنى كه انجام شد، بعلت قول مساعدى كه از سوى معاون سياسى استاندار جهت پيگرى مطالباتمان داده شد، فعلا به پايان رسيده و ما منتظريم كه كميته‌اى كه براى تحصن تشكيل داده‌ايم، پيگير اين مسئله بشود. اگر به مطالباتمان رسيديم كه چه بهتر و اگر نه، مجددا اقدامات مسالمت‌آميز مدنى را ادامه خواهيم داد.
دويچه‌وله: مطالبات شما چه بوده‌اند؟
رويا طلوعى: مهم‌ترين مطالبات ما آزادى زندانيان سياسى، بويژه زندانيان سياسى كرد و مخصوصا آزادى دستگيرشدگان اخير در شهرهاى كردنشين، محاكمه‌ى علنى قاتلان شوانه قادرى كه به طرز فجيعى در مهاباد به قتل رسيده و همچنين ديگر كشته‌شدگان حوادث كردستان، ممنوعيت اعدام كودكان زير ۱۸ سال، بويژه كه اعدام اخير دو نوجوان در مشهد را ما محكوم كرديم، همچنين فضاى رعب و وحشتى را كه در كردستان هست كه خواستيم كه نبايد ادامه يابد، احقاق حقوق اساسى مردم كرد بايد تحقق يابد و درخواست‌هايى از اين قبيل كه به اطلاع نمايندگان دولت در استان كردستان رسانديم.
دويچه‌وله: چه تعدادى در اين تحصن شركت داشتند؟ آيا حمايت‌هاى مردمى هم بود؟
رويا طلوعى: بله، ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از فعالان مدنى بودند كه طبعا فعالان مدنى همان كسانى هستند كه در داخل خود مردم هستند و NGOهايى مختلفى را تشكيل مىدهند. البته تصميم ما براى اين تحصن خيلى سريع و كم‌وقت بود. با توجه به اينكه اين امكان بود كه در اين تحصن درگيرى‌هايى پيش بيايد و ما مايل بوديم جلوگيرى كنيم از هرگونه درگيرى و خشونت، در چند ساعت وقتى كه در اختيار داشتيم، دوستان فرهنگى و اجتماعى‌مان را دعوت كرديم.
دويچه‌وله: خانم طلوعى وضعيت در شهرهاى ديگر الآن چگونه است؟ گفته‌ مى‌شود، ديروز شنبه مردم شهر بانه به پشتيبانى از مردم مهاباد و ديگر شهرهاى كردستان دست به تظاهرات زده‌اند و نيروهاى امنيتى در برخورد با آنها كار را به خشونت كشانده‌اند. الآن وضعيت چگونه است؟
رويا طلوعى: در مورد شهر بانه من امروز با خانواده‌ام تماس داشتم. متأسفانه دو جوان در بانه بار ديگر توسط نيروى انتظامى به قتل رسيده‌اند. مردم مغازه‌ها را بسته‌اند و اعتراض داشتند. تا جايى كه خانواده‌ام گفته‌اند، خشونت خيلى شديد نبوده، ولى اگر اخبار دقيق‌ترى هم باشد، فعلا بنده در جريان نيستم.
مشكلى كه هست، برخوردهاى خشنى است كه با مردم كردستان صورت مى‌گيرد. قتل جوانانى مثل شوانه چيز جديدى در كردستان نيست. ۲۶/۲۷ سال است كه ما با اين مشكل مواجه هستيم. آقاى تنهاييان در سنندج كشته شد و به‌طرز فجيعى زير شكنجه به قتل رسيد و موارد ديگرى از اين قبيل. جوانانى بنام‌هاى سيروان انورى، خباط مصطفى‌زاده و حتا برادر خود من بابك طلوعى در سال ۷۱ بدست پاسدارى با شليك گلوله كشته شد و خيلى از جوانان ديگر در مناطق ديگر كردستان. اين دردى است كه مردم كردستان سالها داشته‌اند و فقط مى‌توانم بگويم كه سال‌هاى اخير و تقريبا در اين زمان است كه مردم شهامت آن و فضاى آن را پيدا كرده‌اند كه اعتراضاتشان را علنى كنند.
من بعنوان يك زن كرد و همچنين به عنوان يكى از مدافعان حقوق بشر در كردستان از همه‌ى مدافعان حقوق بشر در جهان درخواست مى‌كنم كه بيايند و به اين مسائل كردستان رسيدگى كنند. جوانان بسيارى از ما كشته شده و متأسفانه دارند فضا را خشن‌تر هم مى‌كنند.
دويچه‌وله: آيا شما خبرهايى داريد مبنى بر اينكه تشنج‌ها دارند ادامه پيدا مى‌كنند، يا اينكه وضعيت رو به آرامش است؟
رويا طلوعى: البته بايد بگويم كه ما بعنوان فعالان فرهنگى و مدنى مايليم كه اعتراضاتمان را بصورت مسالمت‌آميز و بدون خشونت برگزار كنيم. ما تجربه‌ى سوم اسفند سال ۷۷ در سنندج را داريم. و اين بسيار غم‌انگيز بود. جوانان ما در تظاهرات آن موقع كشته شدند. اگر ما بتوانيم فضايى پيدا كنيم كه بصورت مسالمت‌آميز مطالباتمان را مطرح كنيم و در عين حال كمترين خشونت و كمترين هزينه را داشته باشد، طبعا همه استقبال مى‌كنند. منتها خيلى متأسفم از برخوردهاى خشنى كه با ما مى‌شود. براستى مردم كرد خشونت‌طلب نيستند. اميدوار نظام حاكم بر ايران اين را بفهمد و فضاى طرح مطالبات و همچنين اعتراضات مسالمت‌آميز مدنى را به ما بدهد.
دويچه‌وله: گفته مى‌شود كه براى فردا دوشنبه هم يك مراسم اعتراضى را اعلام كرده‌اند. آيا اين درست است؟
رويا طلوعى: بله، تا آنجا كه من بصورت شايعه شنيده‌ام كه البته خودم اين برگه‌هايى كه پخش شده را نديده‌ام، منتها شايعه در سطح سنندج هست، براى فردا از مردم براى تظاهرات دعوت شده است. من بعنوان يك شهروند از صميم قلب آرزو مى‌كنم كه اگر قرار است مراسمى هم برگزار شود، در نهايت مسالمت و بدون خشونت صورت گيرد.
دويچه‌وله: سئوال آخر اينكه، نتيجه‌ى اين گزارش هيئت تحقيق و تفحص چه شد كه قرار بود به وزارت كشور ارائه شود؟
رويا طلوعى: تا آنجا كه من اطلاع دارم، فعلا نتيجه‌اى اعلام نشده. آنچه كه مردم را ناراحت كرده، اظهارات فرماندار مهاباد بوده كه گفته در اثر كالبدشكافى شكاف در سينه‌ى شوانه قادرى ايجاد شده. اين در حالى است كه اعترافات يك سرباز كه در سطح اينترنت هم پخش شده و نحوه‌ى شكنجه و كشتن شوانه را بيان كرده، نشان مى‌دهد كه آنها زنده زنده شكم شوانه را مى‌بريدند كه به سينه‌اش مى‌رسيده. حتا ته سيگارهايشان را هم در زخم‌ها و جاى گلوله‌ى شوانه خاموش مى‌كردند. از اين آثار فيلمبردارى و در سطح استان كردستان پخش شده و از اين رو احساسات مردم بسيار جريحه‌دار شده است. اميدوارم اين هيئت تحقيق بتواند واقعا منصفانه تحقيق كند و حق خانواده‌ى شوانه و حق همه‌ى مردم كرد اعاده شود.
دويچه‌وله: خانم طلوعى خيلى متشكرم از توضيحات مبسوطى كه در اختيار ما گذاشتيد.
رويا طلوعى: خيلى ممنون و متشكر از زحمات شما